Sunday, December 4, 2011

LARGE HARDON COLLIDER,experimen yang mencipta mini alam semesta.




LHC merupakan satu alat untuk menguji sejauh mana betulnya teori Standard Model of Particle Physics. Secara spesifiknya untuk menguji kewujudan Higgs boson kerana sebelum ini tiada lagi eksperimen pernah dijalankan untuk membuktikannya. Apakah Standard Model of Particle Physics dan Higgs boson? Rajin-rajinlah minta tolong dengan Pak Cik Google atau pun dengan Dr. Wikipedia. Jadi para saintis dari bermacam-macam negara bekerjasama dalam membina alat ini di Geneva, Switzerland.

“Large Hadron Collider adalah cincin “Akselerator Partikel” dan “Atom-Smasher” raksasa yg dibuat oleh Badan Riset Nuklir Eropa (CERN) dengan panjang keliling 27 km yg terletak pd kedalaman 175 meter dibawah tanah. Dibina diantara sempadan Perancis dan Swiss, cincin itu sendiri terdiri dari 9300 kumparan magnet superkonduktif dengan berat bertan-tan yg dirangkai seperti sosis dan kemudian didinginkan dengan sekitar 96 ton helium cair.

Projek LHC melibatkan sekitar 7000 org Ahli Fizik dari 80 negara dan telah menghabiskan kos berjumlah USD 5,8 milion.


LHC di jangka beroperasi dengan separuh kekuatan sehingga hujung tahun 2012 dan tidak akan beroperasi dengan seluruh tenaga 2014.



No comments:

Post a Comment